Prof. înv. primar FOTEA CRINA
Şcoala Gimnazială Internaţională Spectrum Iaşi
Cel mai putenic argument pentru integrarea curriculum-ului este chiar faptul că viaţa nu este împărţită pe discipline. (J. Moffett)
Abordarea integrată a curriculum-ului are ca deziderat apropierea şcolii de viaţă reală, aplicarea teoriei în practică, suplinirea abstractului de către concret. Accentul se pune pe formarea unor competenţe, atitudini, valori transversale şi transferabile utile pentru dezvoltarea personală şi socială a elevilor.
A integra reprezintă punerea în relaţii, coordonarea şi îmbinarea părţilor separate, distincte într-un tot de nivel superior, într-un întreg funcţional, unitar şi armonios. Curriculum-ul integrat vizează o anumită modalitate de organizare şi planificare a învăţării, care conduce la o interrelaţionare a disciplinelor, a obiectelor de studiu, producând conexiuni între ceea ce învaţă elevii şi experienţele lor de viaţă. Predarea integrată are ca referinţă nu o disciplină de studiu, ci o tematică unitară, comună mai multor discipline; o disciplină o ajută pe cealaltă să fie mai bine însuşită, ajută la trasferul cunoştinţelor dintr-un domeniu în altul. Prin activităţile desfăşurate într-o manieră integrată, cadrele didactice oferă şansă elevilor de a se manifestă liber şi creativ şi creează un mediu stimulativ şi diversificat pentru dezvoltarea personalităţii lor.
Integrarea este, aşadar, un proces divers şi complex, care merge progresiv de la modelul clasic disciplinar până la disoluţia totală a barierelor disciplinare – transdisciplinaritatea.
Un model de proiectare integrată pentru o zi, clasa I, la disciplinele comunicare în limba română şi matematică şi explorarea mediului ar putea fi astfel:
ORE | ACTIVITĂŢI INTEGRATE ŞI FORME DE ORGANIZARE | CONȚINUTURI |
Dezvoltare personală
Arte vizuale şi abilităţi practice
Muzică şi mişcare |
|
Litera ,,A” mare, de tipar. Scrierea cu literă iniţială mare |
Muzică şi mişcare
Arte vizuale şi abilităţi practice
|
|
Alcătuirea unei plante/ Numărul şi cifra 9 |
În concluzie, putem spune că organizarea învăţării pe criteriul disciplinelor formale clasice devine insuficientă într-o lume dinamică şi complexă, caracterizată de explozia informaţională şi de dezvoltarea fără precedent a tehnologiilor. O învăţare dincolo de discipline, de rigiditatea canoanelor academice tradiţionale poate fi mai profitabilă din perspectiva nevoilor omului contemporan.