În regatul matematicii

Profesor Maria Guzu

Colegiul Național „Mihai Eminescu” Suceava

 

Secvența nr. 1: „Din cămara minții” (exercițiu de icebreaker)

Exercițiul contribuie la formarea următoarelor deprinderi:

  • Organizare și disciplină la clasă, prin formarea grupelor de elevi care vor colabora în ziua respectivă;
  • Socializare, comunicare, cooperare, negociere;
  • Activare a inteligenței vocaționale;
  • Dezvoltarea gândirii critice.

Pasul 1: Elevii aleg, dintr-un plic, diferite figuri geometrice colorate și se grupează în funcţie de forma geometrică respectivă, își scriu prenumele  pe cartonașul ales și îl prind în piept.

Pasul 2: Pe o foaie de flipchart,  fiecare grupă scrie cuvinte care încep cu aceeași literă (litera M) până la semnalul STOP, apoi formează o singură propoziție în care toate cuvintele încep cu litera M (din cuvintele scrise). Se face topul grupelor după numărul de cuvinte scrise, copiii își aleg un nume al echipei dintre cuvintele pe care le-au scris, adaptându-le.

Pasul 3: Fiecare grupă răspunde la întrebarea: „La ce mă gândesc când spun cuvântul matematică?”

Membrii echipelor vor răspunde pe rând la întrebare printr-un singur cuvânt, vor lista răspunsurile și le vor afișa.

Secvența nr. 2: „Regatul matematicii”

Suntem pe tărâmul matematicii, un labirint geometric cu obstacole, vrem să intrăm în  palatul unde sunt adăpostite toate noțiunile matematice atât de necesare fiecărui om, dar suntem opriți de personaje ciudate.

  • La prima poartă a labirintului este vrăjitoarea. Vârsta ei este un număr în care prima cifră este cu 2 mai mare decât a doua, a doua cifră este cu 3 mai mare decât a treia, iar suma cifrelor numărului este 8. Trebuie să-i spuneți care este vârsta ei (ea cunoaște doar scrierea cu cifre romane). Echipele câștigătoare primesc creioane fermecate pentru a scrie în jurnalul vrăjitoarei o dorință.
  • La poarta a doua, este o prințesă ferecată într-o colivie care are în mâini 9 bucăți de voal, pe unele dintre ele le-a tăiat în câte 3 bucăți și are acum, în total, 25 de bucăți. Nu mai știe câte bucăți de voal a tăiat; ajutați-o dându-i răspunsul corect care o va elibera.
  • La poarta a treia paznicul spune că urmează grădina palatului sub formă de dreptunghi cu lungimea de 1,5 hm și lățimea de 9 dam; din fiecare colț s-a luat un pătrat cu perimetrul de 16 m. Este foarte supărat pentru că nu știe ce lungime are aleea cu trandafiri care împrejmuiește grădina. Spuneți-i voi și veți primi trandafiri care pot adormi orice duh rău întâlnit în călătoria voastră.
  • Aproape am ajuns în grădina palatului și ne opresc din drum 3 copaci în care sunt 60 de păsări. Din primul copac au zburat 6 păsări, din al doilea 8 și din al treilea 4; acum, în fiecare copac este același număr de păsări. Numărul păsărilor din al doilea copac ne indică lungimea drumului până la ușa palatului (în dam). Câți metri mai avem de parcurs?
  • Suntem la ușa de intrare în palat. Aceasta se deschide folosind un cifru care se obține calculând suma primilor 45 de termeni ai șirului 1, 2, 3, 4, 5, 6, ………… Care este cifrul?

Ați ajuns în camera secretelor. Trebuie să notați pe pergamentele  vechi  din rafturi minimum 3 noțiuni matematice învățate, pe care le folosiți și la alte discipline din orarul vostru.

Ați reușit ? Desfaceți capacul cubului din cameră și veți fi recompensați!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *